laluz redesign

Nieuws over projecten

Op deze pagina staan interviews over diverse projecten die via Impact Matters tot stand zijn gekomen.

“De medemens als uitgangspunt, dat vind ik prachtig!” interview met Hans Lacroix

In Oktober mocht organisatieadviseur Hans Lacroix de Impact Matters award 2018 in ontvangst nemen. Hans heeft in een half jaar tijd een Excel Dashboard ontwikkeld voor de Zorgcafé’ s van Dokters van de Wereld en daarmee de impact van de organisatie in kaart kunnen brengen.

Momenteel is Hans nog steeds in contact met het Zorgcafé; een plek waar mensen, waaronder veel nieuwkomers, terecht kunnen die geen toegang hebben tot reguliere zorg in Nederland. Hier kunnen zij hun gezondheidsklachten, zorgproblemen of verhaal bespreekbaar maken. Bij het Zorgcafé werken dan ook veel verschillende psychosociale ondersteuners die nauw samenwerken met tolken, om zo voor iedereen een passend gesprek te kunnen bieden. Dokters van de Wereld wilde meer en beter inzicht krijgen in hoeveel mensen hun zorgcafés bezoeken, waar komen ze vandaan, wat is hun hulpvraag, wat is de bezoekfrequentie, wat is de meerwaarde van de Zorgcafé’s etc.

Impact Matters koppelde Hans als expert op het gebied van verandermanagement aan Dokters van de Wereld om hen hiermee te helpen. Hans werd vooral getrokken door het project omdat hij een grote Excel liefhebber is. “Ik had voorheen niet zo veel ambities op het gebied van maatschappelijk werk, maar het Impact Matters traject heeft mij in laten zien dat openheid, sfeer en kleurrijkheid op de werkvloer kan bijdragen aan hele mooie resultaten.” Samen met Dokters van de Wereld is hij aan de slag gegaan om in kaart te brengen welke informatie ze nodig hebben en voor wie, waarom de informatie nodig is, waar en hoe deze informatie vervolgens verkregen kan worden. Dit heeft geleid tot een hernieuwde opzet van een (bezoekers)registratie systematiek waardoor alle gewenste informatie op een uniforme en efficiënte manier wordt verzameld. Dit was misschien wel de grootste uitdaging en ook wel de grootste verandering op de werkvloer. Met deze registratie systematiek als basis heeft Hans een Dashboard in Excel ontwikkeld waarmee het management inzage krijgt in alle informatie die voor hen belangrijk is.

Onder het motto “verras je klant!” heeft Hans het niet gelaten bij het ontwikkelen van het Dashboard alleen. “Ik vind het belangrijk dat de vertaalslag naar de werkvloer wordt gemaakt. Iedereen moet het product gemakkelijk kunnen gebruiken en begrijpen waarom het is ontwikkeld”.
Tijdens zijn eindpresentatie is ook een versie in PowerPoint van het dashboard gepresenteerd. Deze PowerPoint wordt volledig automatisch gegenereerd uit Excel. Met deze versie van het Dashboard kan het management van Dokters van de Wereld de Zorgcafé resultaten op een professionele manier aan externe belanghebbenden presenteren. “De Impact Matters Award staat pontificaal bij mij thuis, nu hoop ik dat de impact van het Zorgcafé, met behulp van mijn bijdrage, ook zo pontificaal de wereld in gebracht kan worden!”.

Interview: Isabel Verwiel, november 2018

“De uitdrukking ‘Niet lekker in je vel zitten’ is eigenlijk heel letterlijk” - interview met Jantine van ’t Klooster

Jantine van ’t Klooster is directeur van het Huidfonds, een organisatie die zich inzet voor het voorkomen van huidaandoeningen, het verbeteren van de huidverzorging en acceptatie van de huid die ‘anders’ is.

Het Huidfonds heeft een omvangrijke doelgroep: 2 miljoen Nederlanders hebben huidklachten en 1,2 miljoen van deze mensen heeft chronische huidklachten. “Onze missie is dat er minder mensen met huidaandoeningen zijn en dat de mensen met een huidaandoening goed geholpen worden.” Zeven van de tien mensen met een huidaandoening rapporteren een ernstig verlies van kwaliteit van leven. Concreet betekent dit dat sommige mensen de hele dag jeuk en pijn hebben en er speelt ook veel sociale onzekerheid. “Het hebben van een gezonde huid lijkt misschien vanzelfsprekend, maar het is een heel groot goed,” vertelt Jantine. “De uitdrukking ‘niet lekker in je vel zitten’ is eigenlijk heel letterlijk.”

Samen met twee adviseurs van KWINK groep zijn Jantine en haar collega’s bezig om de strategie van het Huidfonds nog beter te laten aansluiten op impact. Ze gebruiken de Theory of Change om te kijken hoe de missie van het Huidfonds vertaald wordt in hun activiteiten, en hoe dit nog beter kan.

Impact Matters heeft beide partijen bij elkaar gebracht en het project in gang gezet. Jantine: “De samenwerking met Impact Matters is heel waardevol omdat je als goed doel nou eenmaal beperkte middelen hebt. Impact Matters slaat een brug tussen professionals en goede doelen waardoor wij als organisatie kunnen professionaliseren, zonder dat we daar de hoofdprijs voor betalen.

Het is heel erg leuk om samen te werken met goede professionals waarvan je ook merkt dat zij echt enthousiast zijn, dat is toch anders dan wanneer je iemand inhuurt. Het zorgt voor een bepaalde energie die heel leuk is.” Het project loopt nog, en zal voor de komende drie jaar de richting van het Huidfonds bepalen. In de tussentijd zullen Jantine en haar collega’s niet stil zitten: na dit project begint een nieuw project via Impact Matters. “We zijn een open en leergierige organisatie,” lacht Jantine.

September 2018
Interview door Mare Groen

“Het is niet alleen maar een gunst”, interview met Zinzi Stasse van Twynstra Gudde

“Juist omdat iedereen zijn eigen kwaliteit meebrengt zijn we een breed bureau dat veel
talent in huis heeft.” Zinzi Stasse praat over Twynstra Gudde, het organisatieadviesbureau
waar ze werkt. Via Impact Matters werkt ze aan een project voor Stichting ZIE (Zorg
Intensief en Epilepsie).

Zinzi heeft arbeids- en organisatie psychologie en bedrijfskunde gestudeerd. En ze heeft
een maatschappelijk hart: “Bij mijn studie bedrijfskunde ging het vooral over winst
maken. Ik vind alleen maar geld verdienen niet zo interessant. Ik richt me liever op
People Planet Profit: hoe kunnen we rekening houden met winst, maar tegelijkertijd ook
met de planeet en met mensen?” Haar huidige werk sluit goed aan op die vraag. Zinzi
werkt als projectleider om ondernemerschap in ontwikkelingslanden dat zich richt op
de Sustainable Development Goals te stimuleren. “Wij bieden ‘journeys’ aan; trajecten
die focussen op hoe je tegelijkertijd je bedrijf én de wereld kunt helpen.”

Daarnaast begeleidt ze samen met haar collega Jeroen den Uyl Stichting ZIE met het
formuleren van een heldere visie en missie. “De stichting is een belangrijke partij in de
wereld van epilepsie. De vraag die nu voorligt is hoe de stichting zich verhoudt tot
andere partijen. Ze willen geen dubbel werk doen, maar juist waarde toevoegen. Het
gaat dus over de organisatie zelf, maar juist ook over hun samenwerking met andere
stakeholders.” Meestal werkt Zinzi met een duidelijk afgebakend stappenplan. “Nu is het
echt samen zoeken en verkennen en dat vind ik heel erg leuk: je hebt echt het gevoel dat
je er samen instaat.” Het onderwerp, epilepsie, was nieuw voor Zinzi: “Het is heel
interessant om te zien in wat voor speelveld zij zich bevinden. Wat ik er ook leuk aan
vind is dat ze vaak zelf al het antwoord op vragen hebben, maar dat ze daar door ons
achterkomen. Wij geven vervolgens advies zodat zij aan de slag kunnen met die
antwoorden. ”

Wat Zinzi van Impact Matters vindt? “Ik zou eigenlijk wel willen dat het binnen
Twynstra Gudde wat meer zou gaan leven, want het is hartstikke goed te combineren
met ander werk, juist omdat ik vaak met heel veel energie uit een afspraak terugkom.”

Als ik haar aan het einde van ons interview vraag of ze nog iets wil toevoegen zegt ze: “Ik
kan het iedereen aanraden om hier vrije uren aan te besteden; het is niet alleen maar
een gunst die je levert, maar je leert er zelf ook veel van. Zoveel tijd kost het niet.”

Interview Mare Groen, mei 2018

"Er is een hele wereld te winnen", interview met Reda Belkadi, directeur SKC


Reda Belkadi is directeur van de grootschalig opererende Stichting voor Kennis en sociale Cohesie (SKC). “Sociale cohesie is ons grootste doel. We richten ons op jongeren die opgroeien in kansarme omgevingen. We willen dat ook zij straks actief mee kunnen en willen doen aan de samenleving.” SKC bereikt dat door hen op cognitief, sociaal-emotioneel en cultureel vlak te ondersteunen. “De grondslag van de stichting is heel positief: er is niks mis met die groepen jongeren, maar er is vaak gebrek aan tijd of geld. Deze jongeren zijn een bron van potentie, die je moet zien te ontwikkelen. Er is een hele wereld te winnen.”

Momenteel lopen er drie projecten met SKC en Impact Matters: het ontwikkelen van een meerjaren strategie, een business model voor het rekenbuddy project en het maken van een social media plan. In 2010 heeft de stichting een strategische visie ontwikkeld. “We wilden meerdere partnerschappen aangaan, onder andere met het bedrijfsleven en we wilden meer verschillende programma’s aanbieden voor jongeren.” Inmiddels is het 2018, en daarom helpt een strategisch specialist van ABN Amro SKC om hun visie verder te ontwikkelen en te realiseren. “We hebben met hem een meerjarenplan bedacht en binnen het team is er echt beweging in gang gezet,” vertelt Reda.

Het rekenbuddy project van SKC biedt een kind een betrokken stadgenoot die aan huis het kind, en tegelijkertijd de ouders, vaardigheden leert. Met het business model wat nu ontwikkeld wordt kan SKC mensen uit het bedrijfsleven als rekenbuddy betrekken bij het project. Want zo biedt het project het gezin ook een waardevol contact. Reda is heel blij met de samenwerking met Impact Matters: “Impact Matters verzorgt verbindingen die voor ons heel waardevol zijn. Stichtingen hunkeren naar hulp van experts en het bedrijfsleven is nieuwsgierig. Impact Matters speelt een heel goede rol door deze partijen met elkaar in contact te brengen.”

Het project waarin Sanne van Microsoft samen met SKC een social media plan gaat maken is net van start gegaan. Volgens Reda kan de social media van SKC beter. Hij lacht: “We maken hier zoveel mooie verhalen mee! Die verhalen willen we ook online vertellen.” De resultaten van de projecten via Impact Matters zullen binnenkort en op de langere termijn te zien zijn, ik ben benieuwd!

Wil je meer weten over Stichting voor Kennis en sociale Cohesie? Bezoek de website van SKC.  

"De toekomst is van iedereen", interview met Caroline Williams van Microsoft

Foto: Caroline Williams (midden) met haar stagiaires Rayan (links) en Semith (rechts).

Het is maandagochtend als ik op bezoek ben in het kantoor van Microsoft in Amsterdam voor Caroline Williams.

Bevlogenheid en een grote visie typeren Caroline. Zij en haar team ontwikkelen een plan voor Microsoft over digitale inclusie, economische empowerment, en maatschappelijke verantwoordelijkheid voor Nederland.

Bij Microsoft krijgen werknemers jaarlijks drie werkdagen om vrijwilligerswerk te doen. Caroline stimuleert sinds juni 2017 actief het gebruik van die dagen door het aanbieden van verschillende invulmogelijkheden. Impact Matters is een voorbeeld van een meer structurele commitment. “De projecten van Impact Matters passen heel goed bij het bedrijfsleven,” vertelt Caroline, “niet iedereen wil met een hond lopen of met ouderen koken; sommige mensen delen juist liever hun kennis en expertise.”

Waarom Microsoft graag vrijwilligerswerk stimuleert? Microsoft is een Amerikaans bedrijf, en in Amerika is het veel normaler dan in Nederland om veel aan vrijwilligerswerk te doen. “In Amerika hebben we niet de sociale vangnetten die er hier wel zijn,” vertelt Caroline, “daarom zijn we het daar veel meer gewend om vrijwilligerswerk te doen. We gaan er daar vanuit dat als er een probleem is, dat we dan als burgers samenkomen om een oplossing te vinden. Mensen zijn er veel meer betrokken dan in Nederland.” In Amerika bestaat dus meer een vrijwilligerscultuur, maar bedrijven stimuleren vrijwilligerswerk ook actief door sterke vrijwilligersprogramma’s aan medewerkers aan te bieden. Caroline zet voor Microsoft in Nederland ook zo’n systeem op. “Dat past bij Microsoft: onze mission statement is ‘to empower every person and every organization on the planet to achieve more.”

Hoe ze voor elkaar gaan krijgen dat iedereen meedoet? Met een wedstrijd! “Elk kwartaal is er een soort wedstrijd voor de beste werknemer, onze algemeen directeur geeft dan een star award, die de werknemer vervolgens in zijn of haar annual report kan zetten.”

Wanneer ik Caroline vraag naar haar eigen drive, antwoordt ze dat we allemaal in deze maatschappij wonen, “en dat betekent ook dat we vragen moeten stellen aan elkaar: wat is onze samenleving? Wat is onze maatschappij? En hoe willen we dat het eruit ziet? Uiteindelijk zijn wij verantwoordelijk voor ons stuk ervan, ‘nobody can care more about your life than you do.’ De toekomst is voor iedereen, niet alleen voor de mensen die het kunnen bepalen.” Dat statement lijkt me een mooi einde, en tegelijkertijd een heel mooi startpunt. Succes en bedankt Caroline, Rayan en Semith!

Interview: Mare Groen, januari 2018

Een nieuwe blik, interview met Petra Derkx

“Dat vind ik zo mooi van Impact Matters: professionals krijgen een andere blik op organisaties en tegelijkertijd kunnen ze hun kennis en ervaring inzetten om de impact van ideële organisaties groter te maken,” aldus Petra Derkx, die ik op het station van Den Bosch ontmoet voor koffie. Petra heeft zich ingezet voor een grote stichting. Maar wie is Petra precies, en wat heeft ze allemaal voor die stichting gedaan?

Als begeleider van cultuurverandertrajecten bij verschillende onderdelen van de Rabobank heeft Petra veel ervaring in het kijken naar de cultuur binnen een organisatie. Door haar ervaring met bedrijfsculturen kwam Petra via Van Ede & Partners en Impact Matters terecht bij een grote stichting met een cultuurvraagstuk. Voor de stichting, die volledig uit vrijwilligers bestaat, deed ze heel veel interviews. Die gaven Petra een heel nieuwe blik: “In de corporate wereld is alles strak geregeld. Daar denk je in structuren, processen en beoordelingscycli, terwijl je je bij een vrijwilligersorganisatie moet afvragen: hoe kunnen we dit op een zo creatief mogelijke manier met zo min mogelijk middelen en formule structuren oplossen? Je moet heel anders gaan denken.” Dat beviel Petra goed: “Ik heb nu één opdracht voor Impact Matters gedaan, maar ik wil dat eigenlijk wel vaker doen, want ik vond het leuk en zinvol.”

Maar wat maakte het precies zo leuk? “Veel vrijwilligers deden hun werk voor de stichting naast een fulltime baan en gezin, daarom belde ik vaak ’s avonds, om 21.00 uur. Dan ben ik meestal al ontzettend moe, maar na die gesprekken zat ik altijd vol energie. Er zit zoveel passie en drive bij die mensen.” Maar de nieuwe blik die Petra door het project kreeg, ging niet alleen over de stichting: “het bijzondere vond ik ook dat het project me leerde wat ìk kan. In je werk ben je heel vaak onbewust bekwaam; je kwaliteiten worden al gauw vanzelfsprekend. En tijdens zo’n opdracht van Impact Matters denk je soms: wauw, hier voeg ik echt wat toe. Ik werd daar zelfs een beetje zenuwachtig van.”

Voor de stichting ligt er nu een rapport met adviezen. Petra gaat nog een dag met het bestuur van de stichting aan de slag zodat ze de aanbevelingen ook echt kunnen implementeren. Of het project helemaal verlopen is volgens Petra’s oorspronkelijke plan? “Ik had eerst een hypothese die ik wilde toetsen, met een aantal vragen. Maar tijdens de gesprekken bleek de oorzaak heel anders dan vooraf gedacht. De gesprekken gingen daardoor steeds meer over de mensen zelf en hun drijfveren. Die openheid heeft me enorm verrast.” De openheid heeft Petra ook geholpen met het bereiken van het resultaat dat er nu ligt. Petra: “dat is het mooie aan wat Impact Matters doet; professionals koppelen aan ideële organisaties, waardoor ze wat hulp krijgen om wat ze doen nog beter te doen. Hoe mooi is dat?”

Interview: Mare Groen, december 2017

Optimaliseren vrijwilligersbeleid, interview met Jane Trijzelaar, Stichting Laat Ze Maar Lachen


Hoe zou je de doelstellingen van de stichting kort omschrijven?

We organiseren uitjes voor kinderen die leven van een minimaal budget en doorgaans niet op veel plaatsen komen. Wij maken de wat duurdere uitjes zoals een bezoek aan de Efteling of Artis voor hen toegankelijk, maar we gaan bijvoorbeeld ook een dag onder begeleiding van een boswachter de natuur in. Onze vrijwilligers gaan mee als begeleiders en zijn dus ook de hele dag op pad.

Het gaat ons niet alleen om de activiteit, maar ook om het geven van aandacht aan deze kinderen. Ze kunnen tijdens zo’n dag hun verhaal kwijt. Al met al willen we ze gewoon een hele leuke dag bezorgen.

Hoe ziet de structuur van de vereniging eruit en wat is daarin jouw rol?
Onze vijf activiteitencoördinatoren zijn verantwoordelijk voor het organiseren van de uitjes. Ik zie toe op dit proces en voer ook de eerste gesprekken met vrijwilligers om daar een eerste schifting in te maken. Ook onderhoud ik contacten met bedrijven, die ons soms actief benaderen omdat ze een bijdrage willen leveren.

Wat waren de dingen waar jullie tegenaan liepen die hebben geleid tot het project bij Impact Matters?
We wilde graag inzichtelijk krijgen waar vrijwilligers behoefte aan hebben. Naast de uitjes voor kinderen organiseren we zo nu en dan namelijk ook bijeenkomsten voor vrijwilligers, zoals een avond over het gedrag van kinderen. We merkten dat het animo daarvoor vrij laag was, wat een aantal vragen opriep. Moeten we dit doorzetten? Kunnen we onze communicatie verbeteren? Wat verwachten onze vrijwilligers van ons? Maar ook: wat kunnen wij van hen verwachten? Je bent vrijwilliger, maar hoe ver gaat je commitment daarin?

Impact Matters heeft de vereniging gekoppeld aan Elske Mertens, werkzaam bij Boer & Croon. Hoe heeft zij zich ingezet voor jullie stichting en hoe hebben jullie dit proces ervaren?
Elske heeft marktonderzoek gedaan om ons zo te kunnen wijzen op verbeterpunten met betrekking tot de omgang met onze vrijwilligers. Het was voor ons belangrijk dat de aanbevelingen haalbaar zouden zijn binnen de kaders van het vrijwilligerswerk. Elske snapte goed wat de bedoeling was en haar aanpak was zeer goed uitgedacht. Een deel van de aanbevelingen heeft onze vermoedens bevestigd, maar Elske wist deze punten te verduidelijken en om te zetten in concrete stappen.

Het project liep iets langer dan gedacht, maar dat was voor ons geen probleem. Belangrijk was dat we elkaar wisten te vinden wanneer dat nodig was. Dat contact verliep op een persoonlijke manier, bijvoorbeeld via WhatsApp. Dat werkte goed.

Hoe kijk je terug op de rol van Impact Matters en zou je dit traject aanbevelen bij andere ideële organisaties?
Henriette van Impact Matters is als eerste met ons gaan zitten om onze vraag goed te formuleren. Dit verliep allemaal heel prettig omdat Henriette de juiste vragen weet te stellen om de behoefte helder te krijgen. Ook voorafgaand aan ons eerste gesprek met Elske heeft Henriette de doelstellingen van het gesprek met ons doorgenomen zodat we goed voorbereid het gesprek in gingen.

Impact Matters helpt je om een vraagstuk concreet te maken en zoekt vervolgens naar de aangewezen persoon om met dat vraagstuk aan de slag te gaan tot bruikbare vervolgstappen te komen. Henriette is daarbij zeer behulpzaam en benaderbaar. Kort gezegd was onze ervaring helemaal top!

Interview: Twan Zijlstra, november 2017

"Zichtbare impact is heel motiverend", Elske Mertens van Boer & Croon

Kun je iets vertellen over je achtergrond en werk bij Boer & Croon?
Ik werk nu ongeveer vier jaar bij Boer & Croon, een managementbureau dat onder andere interim- en projectmanagers uitzendt naar grote bedrijven en overheidsinstellingen. Mijn persoonlijke interesse ligt doorgaans bij de grote corporates, maar ik ben recentelijk ook actief bij een overheidsgerelateerde klus.

Typerend voor managers van Boer & Croon is dat we breed geïnteresseerd zijn en het als een uitdaging zien om in uiteenlopende omgevingen onze vaardigheden in te zetten. De omgeving is vaak hectisch en je moet je je snel inwerken in nieuwe materie om knelpunten op te lossen en de organisatie te versterken. Dat alles zorgt voor een steile leercurve.

Hoe is de koppeling met Stichting Laat ze maar Lachen tot stand gekomen?
Deze stichting, die uitjes organiseert voor kinderen van ouders met een laag inkomen, had een drietal vragen die Impact Matters aan Boer & Croon heeft voorgelegd. Ik kwam in aanmerking omdat mijn huidige klus slechts een deel van de week in beslag neemt, en natuurlijk omdat het me erg leuk leek. Zelf kon ik aangeven met welke vraag ik graag aan de slag zou willen gaan. De vraag die ik koos had te maken met de relatie tussen de stichting en haar vrijwilligers, en hoe die te versterken.

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen je normale werkzaamheden en dit project?
Het maatschappelijke karakter van het project maakt het natuurlijk anders, maar het verschil zit ook in de schaal van de organisaties waarvoor ik me inzet. Bij een stichting als deze zijn de lijntjes kort. Het leuke daarvan is dat je direct terugziet dat mensen je werk waarderen. Je hebt sneller het gevoel dat je impact maakt.

Bij kleine ideële organisaties moet je er ook rekening mee houden dat er geen grote budgetten zijn. Daarbij bestaat bij Stichting Laat ze maar Lachen ook het bestuur geheel uit vrijwilligers die beperkt zijn in hun tijd. Ik had voortdurend in mijn achterhoofd: mijn aanbevelingen moeten voor hen wel uitvoerbaar zijn. Dit vereist een andere manier van kijken.

Wat zie je als jouw grootste toegevoegde waarde voor de doelstellingen van deze vereniging?
Juist omdat Stichting Laat ze maar Lachen volledig wordt bestuurd door vrijwilligers is het waardevol dat iemand van buitenaf zich eens met volle aandacht en een frisse blik op een bepaald onderwerp focust. Mijn aanpak bestond uit drie onderdelen: in gesprek gaan met de vrijwilligers, een deel literatuuronderzoek, en een vergelijking met andere stichtingen die op dit gebied goed presteren. Zo kon ik bepaalde gedachtes die mogelijk al aanwezig waren bij de stichting verduidelijken en onderbouwen, om daarna tot concrete vervolgstappen te komen.

Wat heeft het project jou zelf opgeleverd?
Het is heel leuk om je kennis en kunde in te zetten voor een maatschappelijk doel. Je draagt iets bij, maar wel vanuit je eigen expertise, en dat voelt goed. Tegelijk werkt de zichtbare impact die je maakt heel motiverend. Je ziet dat men blij is met wat je doet.

Hoe zou je de rol van Impact Matters in het gehele traject omschrijven, en is dit iets dat je andere zou aanbevelen?
Henriette van Impact Matters is heel toegankelijk en geeft het vertrouwen dat ze op ieder moment klaar staat om te overleggen en te ondersteunen. Het is fijn om te merken dat iemand een vinger aan de pols houdt.

Ik zou een project als dit graag vaker doen. Het is heel fijn om je vanuit je eigen expertise in te zetten voor een ideëel doel. Dat kan ik iedereen aanraden.

Interview: Twan Zijlstra, oktober 2017

Waarom als bedrijf meewerken? interview met Roemer Alfrink van Young Colfield

Je bent Commercieel Manager bij Young Colfield. Kan je kort iets vertellen over jullie doelstellingen?
Jonge academici met nul tot twee jaar werkervaring komen bij ons in dienst om vervolgens een leertraject aan te gaan en opdrachten uit te voeren. Vaak hebben onze jonge talenten een bedrijfs- of bestuurskundige achtergrond en zijn ze breed geïnteresseerd. Wij plaatsen ze bij bedrijven die matchen met hun interesses, met als doel dat ze een plek vinden waar ze kunnen leren en ontdekken. Je moet denken aan grote bedrijven zoals de ING, IKEA en KLM, maar ook aan overheidsinstellingen en maatschappelijke organisaties. Daar zit dus zeker een raakvlak met Impact Matters.

Ook jullie gaan voor individuen op zoek naar een passende uitdaging, zij het met een iets andere focus. Hoe ontstond de samenwerking met Impact Matters en wat is daarvan de toegevoegde waarde?
Wij kwamen in aanraking met Impact Matters doordat een oud Young Colfielder, zo noemen wij onze voormalige trainees, aan een project had deelgenomen en daar enthousiast over vertelde. We hebben toen direct onderzocht of we dit concept bij onze activiteiten konden inpassen. Er kan soms ruimte ontstaan tussen twee andere opdrachten als een startdatum bijvoorbeeld nog even op zich laat wachten. Dit zijn momenten waarop projecten van Impact Matters een mooie aanvulling vormen.

De projecten van Impact Matters leveren andersoortige vragen en hebben een maatschappelijk karakter. Natuurlijk worden ze op vrijwillige basis uitgevoerd, waardoor een intrinsieke motivatie extra belangrijk is, maar ook flexibiliteit, een zeer concrete opdracht en een heldere kop en staart maken dat deze projecten mooi in te passen zijn in de reguliere werkzaamheden van onze trainees.

Wat waren belangrijke leerpunten naar aanleiding van de twee projecten die jullie tot nu toe hebben gedaan?
Ons eerste project ging om het indienen van een subsidieaanvraag. Het tweede voerden we uit voor Stichting Mijn Held. We hebben daar vooral van geleerd hoe belangrijk het is om regelmatig te evalueren. De projecten bieden bovendien de mogelijkheid om in een team met andere Young Colfielders samen te werken. Dit werken in een team is iets dat ze bij onze opdrachtgevers - in hun reguliere functies - bijna nooit doen. Impact Matters houdt er rekening mee dat Young Colfielders anders denken en van een nieuwe generatie zijn, en maakt een goede shifting qua opdrachten. Henriette weet goed in te schatten wat bij Young Colfield past.

Impact Matters brengt twee werelden bij elkaar en vervult daarin een begeleidende rol. Hoe hebben jullie dit tot nu toe ervaren?
Henriette hield het belang van onze trainees goed voor ogen. De ideële organisatie moet geholpen zijn, maar bij ons is het tegelijkertijd een leerschool voor onze trainees. Daar heeft Impact Matters ook oog voor. Regelmatig werd bij mij getoetst hoe bepaalde vragen zouden landen bij onze trainees, zodat we daarin eventueel kunnen bijsturen. Dat hebben wij als erg prettig ervaren.

Na de positieve ervaringen willen jullie vast blijven samenwerken. Staan er al nieuwe projecten op stapel?
Wij hebben al enkele vragen binnengekregen van ideële organisaties die op deze manier met ons zouden willen samenwerken. Omdat dit niet onze core business is, hebben we deze vragen doorgezet naar Impact Matters. Het zou best kunnen dat deze of andere vraagstukken weer terug komen bij ons. Wij zouden de samenwerking met Impact Matters graag op een structurele manier inpassen. Daar zijn we op dit moment naar aan het kijken.

Zou je Impact Matters aanbevelen bij andere grote bedrijven?
Impact Matters is een heel waardevol initiatief en een absolute aanrader wanneer je als organisatie bij wil dragen aan maatschappelijke vraagstukken. Het past goed bij onze manier van werken. Een van de grote voordelen is, dat we complementaire en andersoortige opdrachten kunnen bieden aan onze trainees, waardoor ze te maken krijgen met zaken waar ze anders geen weet van zouden hebben. De samenwerking met Impact Matters maakt een unieke manier van bijdragen mogelijk.

Interview: Twan Zijlstra, september 2017

Merkpositionering en customer journey voor Arts & Voeding. Interview met Esther Tamboer

Met rijke werkervaring bij verschillende bedrijven heb je onlangs besloten een nieuwe stap te zetten. Kan je daar iets over vertellen?
Ik heb de afgelopen 15 jaar gewerkt in het bedrijfsleven, onder andere bij Unilever en Douwe Egberts. Ik kwam op een punt aan waarop ik iets anders wilde. Noem het zingeving, of in ieder geval een bepaalde maatschappelijke toegevoegde waarde. Dat is iets wat ik in het bedrijfsleven onvoldoende kon vinden.

Je hebt als professional meegedaan aan een project van Impact Matters, waarbij je jouw kennis en expertise hebt ingezet voor de Vereniging Arts en Voeding. Hoe is deze koppeling tot stand gekomen?
Ik ben gestopt bij Douwe Egberts en ben me als zelfstandige gaan oriënteren op de mogelijkheden. Ik heb sindsdien vrijwilligerswerk gedaan en met heel veel mensen gesproken. Een van die mensen was Henriette van Impact Matters. Door mijn interesse in de zorgsector en mijn affiniteit met voeding werd de link gelegd met de Vereniging Arts en Voeding.

Wat zie je als jouw grootste toegevoegde waarde voor de doelstellingen van deze vereniging?
De belangrijkste vraag ging over ledenwerving en ledenbehoud. Dat is natuurlijk ontzettend breed. Er kwam zoveel op de vereniging af dat het soms moeilijk te managen viel. Ik zag het vooral als mijn toegevoegde waarde om aan de hand van bepaalde methodes structuur aan te brengen. Dat heb ik bij mijn voormalige werkgevers ook altijd gedaan.

We zijn begonnen met de merkpositionering aan de hand van een positioneringsmodel. Daarbij kijk je naar wat je wel, maar ook naar wat je juist niet moet doen, om zo een sterk merk te bouwen. Ook hebben we gebruik gemaakt van de customer journey methode, waarbij we keken naar het pad dat huisartsen (de doelgroep) bewandelen. Zo konden we beter in kaart brengen hoe we deze groep het beste kunnen bereiken.

Het project is inmiddels afgerond. Wat heeft dit project jou zelf opgeleverd, en hoe heb je de rol van Impact Matters ervaren?
Voor mij was dit een mogelijkheid om een kijkje in de keuken te nemen van de zorgsector, hoe het daar reilt en zeilt. Ook voorziet het in een stuk maatschappelijke betrokkenheid waar ik naar op zoek was.

Gedurende het hele traject heb ik contact gehad met Henriette van Impact Matters. Zo konden we goed afstemmen of mijn aanpak en het verloop strookten met de verwachtingen. Dit waren altijd informele en leuke gesprekken, waarbij ook ruimte was om te sparren over toekomstige mogelijkheden en verbeterpunten voor Impact Matters zelf.

Zou je Impact Matters aanbevelen aan andere ideële organisaties?
Impact Matters is een mooi initiatief. Het geeft ideële organisaties de kans om expertise aan te trekken die ze zelf niet in huis hebben, en voor professionals uit het bedrijfsleven is het een mooie kans om hun kennis en ervaring eens ergens anders in te zetten, en zich op die manier te verbreden. Als het bedrijf waarvoor je werkt hier voldoende ruimte voor kan bieden, zou ik het anderen zeker aanraden om aan een project van Impact Matters deel te nemen.

Interview: Twan Zijlstra, augustus 2017

Vereniging Arts en Voeding krijgt ondersteuning bij ledenwerving. Interview met Iris de Vries

 

Je bent zelf huisarts. Wat heeft geleid tot de oprichting van deze vereniging?
Ik ben huisarts in opleiding, maar al enkele jaren actief in de praktijk. Ik heb de Vereniging Arts en Voeding samen met een collega opgericht omdat wij merkten dat de rol van voeding in de geneeskunde is onderbelicht. In zowel de basisopleiding als de vervolgopleidingen wordt er eigenlijk geen aandacht aan besteed, terwijl voeding een grote rol kan spelen in zowel het voorkomen als het genezen van bepaalde aandoeningen. De doelstelling van de vereniging is om het bewustzijn onder huisartsen omtrent de rol van voeding en levensstijl te vergroten. Dit moet ertoe leiden dat huisartsen hun patiënten beter van dienst kunnen zijn.

Het oprichten en besturen van een vereniging vraagt uiteraard om andere kennis en vaardigheden dan je werk als huisarts. Wat zie je zelf als je belangrijkste rol binnen de vereniging, en waar liepen jullie tegenaan?
Naast de inhoudelijke expertise die wij als artsen meebrengen, had ik ook enige bestuurservaring die ik hier kon inzetten. Gaandeweg word je daar beter in. Ook houd ik me bezig met de interne communicatie.
Met name de PR-kant miste we nog. Dat is niet onze achtergrond. We hadden een goed beeld van waar me met de vereniging heen wilden, maar we wisten niet precies hoe we dit het beste konden overbrengen. Dit is voor ons wel erg belangrijk, vooral met het oog op ledenwerving en ledenbehoud.

Impact Matters heeft de vereniging gekoppeld aan Esther Tamboer. Zij heeft een achtergrond bij Douwe Egberts, maar werkt tegenwoordig als zelfstandig consultant. Welke expertise bracht zij met zich mee?
Esther heeft ons geholpen op het gebied van externe communicatie, met als doel dat wij onze doelgroep op een optimale manier kunnen bereiken. We hebben samen gewerkt aan het verwoorden van onze merkessentie. Ook bracht ze bepaalde methodes in, zoals de zogenaamde customer journey. Daarbij kijk je door de ogen van je customers, in ons geval potentiële leden, en vorm je een beeld van hoe zij logischerwijs met ons in aanraking kunnen komen. Een voorbeeld daarvan is een belangrijk congres waar huisartsen samenkomen. Dat is een event waar wij wellicht aanwezig moeten zijn. Ook hielp ze ons om verschillende communicatie-uitingen, bijvoorbeeld de deelname aan een dergelijk event, concreet te maken.

De professionals die betrokken zijn bij projecten van Impact Matters, doen dit grotendeels op vrijwillige basis. Hoe hebben jullie, met het oog op dit vrijwillige karakter, de commitment van Esther ervaren binnen dit project?
Esther kwam zeer professioneel op ons over. Dat haar inzet bij ons grotendeels op vrijwillige basis plaatsvond, was voor ons niet merkbaar. Een van haar sterke punten is het vinden van de juiste balans tussen enerzijds sturen en anderzijds ruimte bieden voor eigen inbreng. Door de juiste vragen te stellen, zette ze ons aan het denken. Vervolgens konden we zelf de volgende stap zetten.

Hoe kijk je terug op de rol van Impact Matters?
Impact Matters heeft ons gekoppeld, en dat bleek een succesvolle match. De samenwerking met Esther verliep voorspoedig, waardoor actief bijsturen vanuit Impact Matters nauwelijks nodig was. Desondanks hield Henriette van Impact Matters een vinger aan de pols door gedurende het traject aan te sluiten bij overleg via Skype, en was zij voor ons bereikbaar wanneer nodig.

Zou je dit traject aanbevelen bij andere ideële organisaties?
Wij zouden Impact Matters zeker aanbevelen aan anderen; zeer toegankelijke diensten van goede professionals! Henriette voelt goed aan wat nodig en passend is.

(interview: Twan Zijlstra, augustus 2017)

Business case voor kinderpostzegels

Het eerste project van Impact Matters was voor Stichting Kinderpostzegels. Medewerkers van Microsoft, Tosti Creative en Young Colfield hebben plannen gemaakt voor het business model van de toekomst.

Jeroen den Tex directeur van stichting Kinderpostzegels: “ Ik ben positief verrast over de samenwerking met Impact Matters. Deze frisse blik van buiten is precies wat we bij onze stichting nodig hebben om toekomstbestendig te worden.”

Stef Hoeke van Microsoft en betrokken bij dit project: “ Ik was meteen enthousiast over de opdracht en vind de begeleiding vanuit Impact Matters erg prettig. Het geeft me veel voldoening om voor Impact Matters aan de slag te zijn.

Februari 2017

Link naar

Opdrachtenoverzicht
Bekijk alle opdrachten

Impact Matters voor wie?

ideële organisaties

goede doelen, sociale dienstverlening, milieu, educatie

professionals

met HBO+ niveau en minimaal 3 jaar werkervaring

partner bedrijven

medewerkers motiveren, verbinden en ontwikkelen

Impact Matters

de verbindende schakel