Energie, passie en gedrevenheid: samenwerken met een ideële organisatie
Manon Tolkamp, 10 mei 2023Shirley Kind, inmiddels 13 jaar in dienst bij Nederlandse Loterij, wilde graag iets maatschappelijks ‘erbij’ doen. Met een achtergrond in marketing sloot de opdracht via Impact Matters voor Artsen zonder Grenzen naadloos aan.
Nederlandse Loterij, met spelmerken als de Staatsloterij en TOTO, wil haar medewerkers de kans geven zich te verbreden en een maatschappelijke bijdrage te leveren. Daarom zocht de organisatie op proef de samenwerking met Impact Matters. Henriette van Eeghen koppelde Shirley aan Artsen zonder Grenzen, een organisatie waarvoor fondsenwerving onmisbaar is.
Met evenementen brengt Artsen zonder Grenzen ervaringsverhalen over de bühne. Zo laten ze zien wat ze met geld van hun donateurs doen en betrekken ze donateurs en supporters. De afgelopen jaren breidde het aantal evenementen steeds verder uit. Van online evenementen tot fysiek, van ‘mapathons’ tot de Dam-tot-Dam-loop. Lieke Drion, eventmanager Artsen zonder Grenzen: “We merkten dat we een verfrissingsslag moesten maken. Breder moesten kijken. Al die andere activiteiten die erbij kwamen, wilden we in een geïntegreerd plan laten samenkomen.” Shirley heeft hen hier stap voor stap mee kunnen helpen.
Zelf aan de slag
Vooraf hadden ze goede afspraken gemaakt en veel gesprekken gevoerd. Voor Shirley was dat belangrijk. “Ik had liever dat we met elkaar aan de slag gingen met iets waar zij echt iets aan hadden, dan dat we iets groots en meeslepends bedachten dat in een la zou belanden.” Shirley maakte een opzet voor een strategie, die ze zelf konden invullen. Tijdens het proces gaf ze feedback of stelde ze kritische vragen. Lieke: “Ze heeft het niet vóór ons gedaan, dat was niet onze insteek. Uiteindelijk moet je het ook zelf doen.”
Kritische externe blik
Shirley vond het soms lastig in te schatten hoeveel Artsen zonder Grenzen daaraan had. “Maar ik merkte dat ik, door veel vragen te stellen, kon helpen het scherp te krijgen. Juist zonder kennis van de inhoud.” Daarom zou ze organisaties aanraden hiervan gebruik te maken. “Ondanks dat je misschien uit een totaal andere wereld of organisatie komt, heeft een hele andere blik op zaken enorm veel waarde.” Lieke bevestigt dit. “Een kritische blik van een externe werkte voor ons heel goed. Op een gegeven moment zit je er zo in dat je het zelf niet meer ziet. Dat je daar als goed doel vervolgens niet de hoofdprijs voor hoeft te betalen, dat is heel fijn.”
Perspectief verbreden
Voor Shirley zelf was het ook een heel leerzaam traject. En leuk om te doen. “Je krijgt inzicht in hoe een andere organisatie werkt. Ik kijk nu echt anders naar Artsen zonder Grenzen dan voordat ik met hen aan de slag ging. Het heeft mijn beeld verbreed.” Ook kon ze haar ervaring goed gebruiken. “Ik was benieuwd: kan ik iets bijdragen of werkt het totaal anders? Ik kwam erachter dat het principe hetzelfde is, of het nu gaat om een donateur of een speler voor een loterij betrekken.”
Strategie voor de toekomst
Aan het einde van de rit leverde dit een bruikbare, concrete evenementenstrategie op. Lieke is er blij mee: “Het heeft ons heel veel gebracht. En je leert er zelf ook van. Ik weet nu hoe we dit het beste aanpakken, hoe we die gesprekken voeren en hoe we dat invullen. Shirley heeft ons dus op een duurzame manier geholpen. Het heeft opgeleverd wat we voor ogen hadden én we zijn het nu echt aan het uitvoeren.” Ook voor Nederlandse Loterij was de proef meer dan geslaagd. Inmiddels hebben meerdere collega’s het voorbeeld van Shirley gevolgd.