Energie, passie en gedrevenheid: samenwerken met een ideële organisatie

Door: Jaël Huijboom 9-1-2024


Thijs Peeters (links) tijdens de kick-off meeting met Stichting New Rootz

 

‘’Verrek, dat hebben we écht nodig,’’ dacht ondernemer Thijs Peeters toen hij Impact Matters op LinkedIn voorbij zag komen. Hij deelt zijn ervaring over de samenwerking met Stichting Amref en Stichting New Rootz. Een ervaring over de energie en waardering die het hem opleverde.

De ambitie

Als ondernemer dacht Thijs het altijd beter te weten, dus ‘’waarom dan niet zelf iets opzetten?’’. Samen met twee partners richtte hij managementconsultancybureau Mount Consulting op. Sinds de oprichting in Utrecht had Mount Consulting al de wens om iets terug te doen voor de maatschappij. Deze behoefte leefde zowel bij de oprichters als bij de medewerkers. De gedeelde ambitie zorgde voor het vormen van een beleid: iedere werknemer mag een aantal dagen per jaar besteden aan maatschappelijke projecten. Als lid van het team gelooft Thijs dat hij het goede voorbeeld moet geven. Daarom zet ook hij zich in op maatschappelijk vlak. Dit alles onder de vlag van Impact Matters.

‘’Ik heb enorm veel waardering voor organisaties die zich ergens voor inzetten zonder daar met geld voor te worden beloond. Ze zijn onmisbaar in een rijke samenleving zoals we die in Nederland kennen.’’

Waarom Impact Matters?

Impact Matters kwam precies op het juiste moment langs: de ambitie voor maatschappelijk werk leefde, de handvatten ontbraken. Precies deze handvatten waren waar Mount Consulting naar op zoek was. De koppeling tussen vragers en aanbieders en hoe deze bij elkaar worden gebracht, maakt Impact Matters volgens Thijs uniek: ‘’Ze ontzorgen je enorm’’. Daarnaast biedt Impact Matters Engelstalige projecten aan. Op die manier kunnen ook de internationale medewerkers bij Mount Consulting zich inzetten voor ideële organisaties. Iets wat miste bij andere sociaal betrokken organisaties.

Werken met ideële organisaties

Het grootste verschil tussen werken voor een commerciële of ideële organisatie volgens Thijs? De drive, passie en gedrevenheid van medewerkers: ‘’Mensen die voor een non-profit organisatie hebben gekozen, die hebben dat met hun hart gedaan. Dat zie je ook in de motivatie, passie en betrokkenheid in alles wat ze doen’’. En over de samenwerking zelf? Dat is een ‘’no brainer’’: erg fijn! Wanneer het gaat over de inhoudelijke samenwerking, ziet Thijs weinig verschil met commerciële klanten. Dezelfde skills en expertise worden ingezet om onder andere financieel en organisatieadvies te geven.

Wat levert het je op?

Voldoening, waardering en energie, aldus Thijs. ‘’De passie om je in te zetten voor de medemens, voor mensen die meer hulp nodig hebben dan jijzelf – dat geeft me extra energie’’. De extra energie die Thijs stimuleert om zich in de toekomst in te blijven zetten voor ideële organisaties, want ‘’Je voelt dat je ze écht hebt geholpen’’. Zo kreeg hij bij Stichting New Rootz keer na keer te horen dat de vragen die hij stelde ogen openden. Iets wat erg gewaardeerd werd.

Wat heeft je verast?

‘‘Het was geen donderslag bij heldere hemel, maar de gedrevenheid en de passie van de mensen is me echt bijgebleven. En dan vooral het voor een ander denken in plaats van in eerste instantie aan jezelf, dat heeft me verrast’’. Hoewel hij zichzelf niet naïef zou noemen, had hij niet voorzien dat de betrokkenheid zo groot zou zijn. Iets wat Thijs motiveert om zijn werk voor Impact Matters voort te zetten.

Wat wil je andere meegeven?

Twijfel je nog om je in te zetten via Impact Matters? In Thijs’ woorden: Gewoon doen! Het is een win-win situatie. Naast de handvatten die Impact Matters biedt, levert het werken voor ideële organisaties je energie en waardering op. En over de prijs die hij met Stichting New Rootz heeft gewonnen: ‘het gaat mij voor dit werk niet om de prijzen.’ Met deze zelfbenoemde one-liner sluit hij al lachend af; de waardering volstaat de prijs.