UNICEF wilde optimalisatie voor de informatiestroom. Barbara Feres “In twee weken had Salesforce dit voor elkaar.”

Door: Nicole Mulders 19-5-2021

De wens van de kinderrechtenorganisatie UNICEF Nederland aan Impact Matters was de informatiestroom van de accountmanagers te optimaliseren. Impact Matters nam daarvoor contact op met software bedrijf Salesforce. “Binnen no-time was alles geregeld.”

Het geluk wilde dat de senior manager process innovation Wilmer Pereira van Salesforce, die in San Francisco is gehuisvest, een paar dagen in Nederland was. Hij wilde maar al te graag de opdracht van Unicef aannemen.

Betere workflow
UNICEF werkt met veel verschillende bedrijven samen. “Ons systeem was niet ingericht op veel verschillende klanten. Dat moest verbeterd worden. Efficiënter worden.” De workflow moest beter. “Wat ik merkte is dat wij allemaal verder willen met onze partners en activiteiten. En dat vraagt om een strakker systeem om kansen en mogelijkheden zo goed mogelijk vast te leggen.” Pereira had twee weken om gesprekken met de accountmanagers te voeren over wat er misging en waar behoefte aan was. En zag in een oogopslag wat er speelde. Bracht de pijnpunten in kaart en deed aanbevelingen. “Het was een kwestie van even opfrissen. Even door de wasstraat gaan.”

De timing was perfect, aldus Feres. “We wilden net overschakelen naar een nieuw CRM systeem. Nu konden we de aanbevelingen meenemen”.
Concreet maakte Pereira een helder stappenplan met vier stappen en adviseerde UNICEF verder te bouwen op wat er al is en goed werkt. ‘Kill your darlings’ was zijn advies. De automatiseringssystemen waar UNICEF goed mee werkt, moest de organisatie blijven gebruiken. En een systeem dat niet werkt, moest de deur uit. “Ik merkte dat we daardoor meer ownership kregen. Het was duidelijk wat nodig was.”

Sparren
“Het contact met Wilmer was erg prettig”, aldus Feres. “Hij ging meteen aan de slag. Een half woord was genoeg. En ik kon goed met hem sparren”. Wat haar ook opviel was dat hij makkelijk beweegt in een nieuwe omgeving.

Via een gezamenlijke kennis kwam Feres in contact met Impact Matters. “Ook dat was een toevalstreffer...”

UNICEF
UNICEF is dé VN-kinderrechtenorganisatie met een unieke opdracht vanuit de Verenigde Naties: alle kinderen geven waar ze recht op hebben. De aanpak is grootschalig: dankzij uitgebreide samenwerkingen en het mandaat van de VN is UNICEF in staat om miljoenen kinderen te bereiken en helpt kinderen wereldwijd bij het overwinnen van armoede, ziekte, geweld en discriminatie. UNICEF is in ruim 170 landen actief en werkt aan blijvende verbeteringen in alle landen. UNICEF staat voor kinderrechten