"Er is een hele wereld te winnen", Reda Belkadi, directeur SKC

Door: Mare Groen 19-5-2021

Reda Belkadi is directeur van de grootschalig opererende Stichting voor Kennis en sociale Cohesie (SKC). “Sociale cohesie is ons grootste doel. We richten ons op jongeren die opgroeien in kansarme omgevingen. We willen dat ook zij straks actief mee kunnen en willen doen aan de samenleving.” SKC bereikt dat door hen op cognitief, sociaal-emotioneel en cultureel vlak te ondersteunen. “De grondslag van de stichting is heel positief: er is niks mis met die groepen jongeren, maar er is vaak gebrek aan tijd of geld. Deze jongeren zijn een bron van potentie, die je moet zien te ontwikkelen. Er is een hele wereld te winnen.”

Momenteel lopen er drie projecten met SKC en Impact Matters: het ontwikkelen van een meerjaren strategie, een business model voor het rekenbuddy project en het maken van een social media plan. In 2010 heeft de stichting een strategische visie ontwikkeld. “We wilden meerdere partnerschappen aangaan, onder andere met het bedrijfsleven en we wilden meer verschillende programma’s aanbieden voor jongeren.” Inmiddels is het 2018, en daarom helpt een strategisch specialist van ABN Amro SKC om hun visie verder te ontwikkelen en te realiseren. “We hebben met hem een meerjarenplan bedacht en binnen het team is er echt beweging in gang gezet,” vertelt Reda.

Het rekenbuddy project van SKC biedt een kind een betrokken stadgenoot die aan huis het kind, en tegelijkertijd de ouders, vaardigheden leert. Met het business model wat nu ontwikkeld wordt kan SKC mensen uit het bedrijfsleven als rekenbuddy betrekken bij het project. Want zo biedt het project het gezin ook een waardevol contact. Reda is heel blij met de samenwerking met Impact Matters: “Impact Matters verzorgt verbindingen die voor ons heel waardevol zijn. Stichtingen hunkeren naar hulp van experts en het bedrijfsleven is nieuwsgierig. Impact Matters speelt een heel goede rol door deze partijen met elkaar in contact te brengen.”

Het project waarin Sanne van Microsoft samen met SKC een social media plan gaat maken is net van start gegaan. Volgens Reda kan de social media van SKC beter. Hij lacht: “We maken hier zoveel mooie verhalen mee! Die verhalen willen we ook online vertellen.” De resultaten van de projecten via Impact Matters zullen binnenkort en op de langere termijn te zien zijn, ik ben benieuwd!