Impact Matters

“De bevlogenheid in de ideële wereld is prachtig.”, Bas Bakker van ABN AMRO

Nicole Mulders 19-5-2021 18:35

Veel mensen denken bij het Leger des Heils meteen aan daklozen. Maar het leger doet veel meer dan hulp alléén aan hen bieden. Ze zetten zich met andere projecten ook in voor anderen. Mede-onderzoeker Bas Bakker: “Dat verraste mij erg.”

Bas Bakker werkt al vijftien jaar met veel gedrevenheid voor ABN AMRO. Maar hij werd een paar maanden geleden gegrepen door een artikel in het Financieel Dagblad over Impact Matters. “Dat sprak me aan. Ik heb meteen contact met Henriette gezocht. Ik zei dat ik graag mijn kennis en kunde wilde inzetten.” Bakker was erg gecharmeerd van het stuk. “Het raakte een snaar. Vooral ook de levensloop van Henriette vond ik boeiend. Dat ze uit het bedrijfsleven komt en het roer heeft omgegooid. En ze heeft echt een passie voor wat ze nu doet.”

Het Leger & bedrijven

Ze ontmoetten elkaar en Bakker werd gevraagd of hij een onderzoek wilde doen voor het Leger des Heils in de regio Haarlem. De vraagstelling van het Leger was hoe zij een lokaal bedrijvennetwerk konden opzetten en bedrijven voor langere termijn aan zich konden verbinden (‘Kanspartner project’). De aanpak van Bakker was heel erg om vanuit
het perspectief van 'de klant' (het bedrijfsleven) te denken. Samen met een collega van de innovatie afdeling van ABN AMRO, Marcella Simons, heeft Bakker dit project opgepakt.

Bakker en Simons interviewden een aantal bedrijven. “Erg leuk om te doen.” Het bleek lastig voor het Leger des Heils om nieuwe bedrijven te vinden en ze binnen te halen. “Wat mij opviel uit die gesprekken is dat iedereen heel enthousiast is over het Leger. En dat bedrijven en medewerkers graag willen meewerken.”

Bakker deed n.a.v. die gesprekken en literatuurstudie aanbevelingen voor de toekomst, maar het project staat vanwege corona even on hold. “Het Leger wil eerst de mensen helpen die het nodig hebben en dan verder kijken naar het project. Begrijpelijk.”

Veel energie

Bakker kreeg enorm veel energie van dit project. “Ik leer veel bij de bank. Maar ben de laatste tijd ook steeds meer bezig met ideële projecten en met de vraag wat ik voor anderen kan betekenen. De passie uit de ideële wereld kom ik in bankwezen niet zo snel tegen.” Toch denkt hij er nog niet aan de bank daarvoor te verruilen. ”Juist de combinatie met ideëel werk vind ik mooi. Mijn ouders hebben hun leven lang voor de gemeenschap gewerkt. Misschien heb ik dat stuk wel van hen meegekregen?”

Bas Bakker is Head of Credit Risk bij ABN AMRO. Hij studeerde economie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en volgde diverse opleidingen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en aan en de Universiteit van Amsterdam.

Reageer