Impact Matters

"Achter een berg vol met moeilijkheden, ligt een land vol met mogelijkheden"

Hilde Peters Borgman 21-11-2021 13:39

 

9k=
Van links boven naar rechts en dan onder: Dennis, Sophie, Eveliene, Kim en Rian bij digitale kick-off

 

Dennis krijgt op 30-jarige leeftijd kanker. Hij herstelt en zet zijn ervaring in voor het AYA ‘Jong & Kanker’ Zorgnetwerk en de nieuwe foundation waar hij medeoprichter is. Impact Matters helpt het zorgnetwerk aan de expertise die nodig is om de AYA ‘Jong & Kanker’ Foundation op te starten.

 

Dennis de Graaf is succesvol zelfstandig ondernemer. Hij woont in een prachtig penthouse in Amsterdam, heeft een eigen kantoor in een karakteristiek oud pakhuis en reist de wereld over voor zijn werk. Op 3 april 2014 geeft Dennis een presentatie als zijn wereld stil komt te staan. Er knapt iets in zijn hoofd. Hij blijkt een kwaadaardige hersentumor ter grootte van een tennisbal te hebben. Na 36 chemokuren, 31 bestralingen, 4 operaties, een hersenbloeding, kanker in zijn ruggenmerg en gordelroos in zijn gezicht zit hij begin 2015 in een rolstoel zonder te kunnen praten. Hij herstelt wonderwel, de artsen noemen hem een medisch wonder.

 

AYA Jong & Kanker

Dennis zijn verhaal staat jaarlijks voor 3900 andere AYA’s, Adolescent Young Adults, jongvolwassenen met kanker. Op veel vragen die Dennis destijds had was geen antwoord. “Er werden veel onmogelijkheden neergelegd, er was geen protocol voor mij. In mijn ziekenhuis was destijds geen AYA-zorg beschikbaar.”

 

Eveliene Manten heeft samen met zorgprofessionals en AYA’s voor deze groep het AYA ‘Jong en Kanker’ Zorgnetwerk opgestart in 2016. Een samenwerkingsverband van ziekenhuizen in Nederland die AYA-zorg verlenen. “Inmiddels leveren we in de acht UMC’s, het AvL en rond de 20 algemene ziekenhuizen AYA-zorg. Daarnaast is AYA-zorg opgenomen in een landelijke kanker-richtlijn. Het is dus een vereiste dat ziekenhuizen AYA-zorg verlenen. We streven er naar dat alle ziekenhuizen in 2023 aan die eisen voldoen. En dat dus elke AYA in Nederland AYA-zorg krijgt. Kortom, we groeien en bloeien als zorgnetwerk. Tot nu toe halen we zelf subsidies op. Dat is altijd zo’n ratrace in een bad van honderden aanvragen. Soms heb je het, vaker niet. Subsidies zijn nodig om wetenschappelijk onderzoek te doen, om zorgprofessionals deskundig te houden en om zorg-innovaties te implementeren.” In 2019 wint Eveliene met het AYA Zorgnetwerk de DNA Award voor meest innovatieve zorgorganisatie. Het winnen van de prijs opent nieuwe deuren en ze komt in contact met Impact Matters.

 

Specifieke expertise: hoe vermarkt je een foundation?

De ervaring om een foundation op te zetten heeft Eveliene niet. “Impact Matters legde meteen bloot welke competenties er nodig waren. Hoe zet je een foundation op en hoe vermarkt je dit? We werden gekoppeld aan twee professionals. Een expert op het gebied van charity en fondsenwerving vanuit ABN Amro en een marketingstrateeg vanuit TUI.” Eveliene vraagt Dennis en een andere AYA ambassadeur voor het zorgnetwerk te helpen bij het oprichten van de foundation.

 

Experts van uit het bedrijfsleven als luis in de pels

Met een projectplan en een strakke tijdsplanning gaan ze van start. Eveliene: “Wat denk ik echt goud was, is dat we zijn gekoppeld aan twee mensen die niet uit de zorg kwamen. Zij spiegelden ons zo in de blinde vlekken en waren de luizen in de pels. Ineens werd er een horizon zichtbaar, waar we van droomden maar waar we niet echt goed de juiste framing voor konden vinden. Dat hebben zij ons geleerd. Kritisch kijken, durven en focus houden.”

 

Gezamenlijk impact maken: kennis en inspiratie verdubbelen

Dennis: “De realisatie dat je iets doet wat impact maakt op jongvolwassenen met kanker. Dat is veel waardevoller dan als succesvol ondernemer de wereld over te reizen.”

Eveliene vult hem aan: “Het vrijwillig inzetbaar zijn voor Impact Matters is dé manier om maatschappelijke impact te maken. De professionals inspireren de vragende partij, in dit geval ons, maar raken zelf ook geïnspireerd. Dat is goud voor zowel het bedrijf van de professional als ook, in ons geval, de nieuw op te zetten foundation. Daarmee krijg je fijne professionals die zelf ook weer nieuwe netwerken opbouwen. Kennis wordt verdubbeld en inspiratie ook.”

 

‘Achter een berg vol met moeilijkheden, ligt een land vol met mogelijkheden’

Dennis: “Ik ben inmiddels weer schoon, met mij gaat het goed. Er zijn hier en daar wat uitdagingen maar als je het vergelijkt met wat had kunnen gebeuren, dan had ik hier niet meer gezeten of zwaar gehandicapt.” Dennis zijn motto is ‘achter een berg vol met moeilijkheden, ligt een land vol met mogelijkheden’. Dit past hij ook toe binnen de AYA ‘Jong & Kanker’ Foundation. “Inmiddels is ons bestuur geformeerd, de eerste donaties komen binnen en er lopen tientallen gesprekken met bedrijven.” Eveliene: “De professionals vanuit Impact Matters hebben ons aan het grote denken geholpen. Ondertussen zijn Dennis en zijn mede-kartrekker Kim klein begonnen en het gaan doen. Het verhaal van Dennis maakt indruk. Het is niet alleen zijn verhaal, maar zo lopen er nog 3900 nieuwe AYA’s rond. Over 10 jaar zijn dat dus 39.000 AYA’s. Daar moet aandacht voor zijn in de zorg én funding voor komen zodat wij als AYA Zorgnetwerk ons werk kunnen blijven doen. Het raakt je hart.”

 

 

 

Reacties (1)

Anna Althuis venema 23-11-2021 12:11
Heb geen website,wil jullie graag volgen. In dit belangrijke werk. Ook omdat mijn dochter Aya is.

Reageer