laluz redesign

 

Nieuws over projecten

Op deze pagina staan interviews over diverse projecten die via Impact Matters tot stand zijn gekomen.

Optimaliseren vrijwilligersbeleid, interview met Jane Trijzelaar, Stichting Laat Ze Maar Lachen


Hoe zou je de doelstellingen van de stichting kort omschrijven?

We organiseren uitjes voor kinderen die leven van een minimaal budget en doorgaans niet op veel plaatsen komen. Wij maken de wat duurdere uitjes zoals een bezoek aan de Efteling of Artis voor hen toegankelijk, maar we gaan bijvoorbeeld ook een dag onder begeleiding van een boswachter de natuur in. Onze vrijwilligers gaan mee als begeleiders en zijn dus ook de hele dag op pad.

Het gaat ons niet alleen om de activiteit, maar ook om het geven van aandacht aan deze kinderen. Ze kunnen tijdens zo’n dag hun verhaal kwijt. Al met al willen we ze gewoon een hele leuke dag bezorgen.

Hoe ziet de structuur van de vereniging eruit en wat is daarin jouw rol?
Onze vijf activiteitencoördinatoren zijn verantwoordelijk voor het organiseren van de uitjes. Ik zie toe op dit proces en voer ook de eerste gesprekken met vrijwilligers om daar een eerste schifting in te maken. Ook onderhoud ik contacten met bedrijven, die ons soms actief benaderen omdat ze een bijdrage willen leveren.

Wat waren de dingen waar jullie tegenaan liepen die hebben geleid tot het project bij Impact Matters?
We wilde graag inzichtelijk krijgen waar vrijwilligers behoefte aan hebben. Naast de uitjes voor kinderen organiseren we zo nu en dan namelijk ook bijeenkomsten voor vrijwilligers, zoals een avond over het gedrag van kinderen. We merkten dat het animo daarvoor vrij laag was, wat een aantal vragen opriep. Moeten we dit doorzetten? Kunnen we onze communicatie verbeteren? Wat verwachten onze vrijwilligers van ons? Maar ook: wat kunnen wij van hen verwachten? Je bent vrijwilliger, maar hoe ver gaat je commitment daarin?

Impact Matters heeft de vereniging gekoppeld aan Elske Mertens, werkzaam bij Boer & Croon. Hoe heeft zij zich ingezet voor jullie stichting en hoe hebben jullie dit proces ervaren?
Elske heeft marktonderzoek gedaan om ons zo te kunnen wijzen op verbeterpunten met betrekking tot de omgang met onze vrijwilligers. Het was voor ons belangrijk dat de aanbevelingen haalbaar zouden zijn binnen de kaders van het vrijwilligerswerk. Elske snapte goed wat de bedoeling was en haar aanpak was zeer goed uitgedacht. Een deel van de aanbevelingen heeft onze vermoedens bevestigd, maar Elske wist deze punten te verduidelijken en om te zetten in concrete stappen.

Het project liep iets langer dan gedacht, maar dat was voor ons geen probleem. Belangrijk was dat we elkaar wisten te vinden wanneer dat nodig was. Dat contact verliep op een persoonlijke manier, bijvoorbeeld via WhatsApp. Dat werkte goed.

Hoe kijk je terug op de rol van Impact Matters en zou je dit traject aanbevelen bij andere ideële organisaties?
Henriette van Impact Matters is als eerste met ons gaan zitten om onze vraag goed te formuleren. Dit verliep allemaal heel prettig omdat Henriette de juiste vragen weet te stellen om de behoefte helder te krijgen. Ook voorafgaand aan ons eerste gesprek met Elske heeft Henriette de doelstellingen van het gesprek met ons doorgenomen zodat we goed voorbereid het gesprek in gingen.

Impact Matters helpt je om een vraagstuk concreet te maken en zoekt vervolgens naar de aangewezen persoon om met dat vraagstuk aan de slag te gaan tot bruikbare vervolgstappen te komen. Henriette is daarbij zeer behulpzaam en benaderbaar. Kort gezegd was onze ervaring helemaal top!

Interview: Twan Zijlstra, november 2017

Kun je iets vertellen over je achtergrond en werk bij Boer & Croon?
Ik werk nu ongeveer vier jaar bij Boer & Croon, een managementbureau dat onder andere interim- en projectmanagers uitzendt naar grote bedrijven en overheidsinstellingen. Mijn persoonlijke interesse ligt doorgaans bij de grote corporates, maar ik ben recentelijk ook actief bij een overheidsgerelateerde klus.

Typerend voor managers van Boer & Croon is dat we breed geïnteresseerd zijn en het als een uitdaging zien om in uiteenlopende omgevingen onze vaardigheden in te zetten. De omgeving is vaak hectisch en je moet je je snel inwerken in nieuwe materie om knelpunten op te lossen en de organisatie te versterken. Dat alles zorgt voor een steile leercurve.

Hoe is de koppeling met Stichting Laat ze maar Lachen tot stand gekomen?
Deze stichting, die uitjes organiseert voor kinderen van ouders met een laag inkomen, had een drietal vragen die Impact Matters aan Boer & Croon heeft voorgelegd. Ik kwam in aanmerking omdat mijn huidige klus slechts een deel van de week in beslag neemt, en natuurlijk omdat het me erg leuk leek. Zelf kon ik aangeven met welke vraag ik graag aan de slag zou willen gaan. De vraag die ik koos had te maken met de relatie tussen de stichting en haar vrijwilligers, en hoe die te versterken.

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen je normale werkzaamheden en dit project?
Het maatschappelijke karakter van het project maakt het natuurlijk anders, maar het verschil zit ook in de schaal van de organisaties waarvoor ik me inzet. Bij een stichting als deze zijn de lijntjes kort. Het leuke daarvan is dat je direct terugziet dat mensen je werk waarderen. Je hebt sneller het gevoel dat je impact maakt.

Bij kleine ideële organisaties moet je er ook rekening mee houden dat er geen grote budgetten zijn. Daarbij bestaat bij Stichting Laat ze maar Lachen ook het bestuur geheel uit vrijwilligers die beperkt zijn in hun tijd. Ik had voortdurend in mijn achterhoofd: mijn aanbevelingen moeten voor hen wel uitvoerbaar zijn. Dit vereist een andere manier van kijken.

Wat zie je als jouw grootste toegevoegde waarde voor de doelstellingen van deze vereniging?
Juist omdat Stichting Laat ze maar Lachen volledig wordt bestuurd door vrijwilligers is het waardevol dat iemand van buitenaf zich eens met volle aandacht en een frisse blik op een bepaald onderwerp focust. Mijn aanpak bestond uit drie onderdelen: in gesprek gaan met de vrijwilligers, een deel literatuuronderzoek, en een vergelijking met andere stichtingen die op dit gebied goed presteren. Zo kon ik bepaalde gedachtes die mogelijk al aanwezig waren bij de stichting verduidelijken en onderbouwen, om daarna tot concrete vervolgstappen te komen.

Wat heeft het project jou zelf opgeleverd?
Het is heel leuk om je kennis en kunde in te zetten voor een maatschappelijk doel. Je draagt iets bij, maar wel vanuit je eigen expertise, en dat voelt goed. Tegelijk werkt de zichtbare impact die je maakt heel motiverend. Je ziet dat men blij is met wat je doet.

Hoe zou je de rol van Impact Matters in het gehele traject omschrijven, en is dit iets dat je andere zou aanbevelen?
Henriette van Impact Matters is heel toegankelijk en geeft het vertrouwen dat ze op ieder moment klaar staat om te overleggen en te ondersteunen. Het is fijn om te merken dat iemand een vinger aan de pols houdt.

Ik zou een project als dit graag vaker doen. Het is heel fijn om je vanuit je eigen expertise in te zetten voor een ideëel doel. Dat kan ik iedereen aanraden.

Interview: Twan Zijlstra, oktober 2017

Waarom als bedrijf meewerken? interview met Roemer Alfrink van Young Colfield

Je bent Commercieel Manager bij Young Colfield. Kan je kort iets vertellen over jullie doelstellingen?
Jonge academici met nul tot twee jaar werkervaring komen bij ons in dienst om vervolgens een leertraject aan te gaan en opdrachten uit te voeren. Vaak hebben onze jonge talenten een bedrijfs- of bestuurskundige achtergrond en zijn ze breed geïnteresseerd. Wij plaatsen ze bij bedrijven die matchen met hun interesses, met als doel dat ze een plek vinden waar ze kunnen leren en ontdekken. Je moet denken aan grote bedrijven zoals de ING, IKEA en KLM, maar ook aan overheidsinstellingen en maatschappelijke organisaties. Daar zit dus zeker een raakvlak met Impact Matters.

Ook jullie gaan voor individuen op zoek naar een passende uitdaging, zij het met een iets andere focus. Hoe ontstond de samenwerking met Impact Matters en wat is daarvan de toegevoegde waarde?
Wij kwamen in aanraking met Impact Matters doordat een oud Young Colfielder, zo noemen wij onze voormalige trainees, aan een project had deelgenomen en daar enthousiast over vertelde. We hebben toen direct onderzocht of we dit concept bij onze activiteiten konden inpassen. Er kan soms ruimte ontstaan tussen twee andere opdrachten als een startdatum bijvoorbeeld nog even op zich laat wachten. Dit zijn momenten waarop projecten van Impact Matters een mooie aanvulling vormen.

De projecten van Impact Matters leveren andersoortige vragen en hebben een maatschappelijk karakter. Natuurlijk worden ze op vrijwillige basis uitgevoerd, waardoor een intrinsieke motivatie extra belangrijk is, maar ook flexibiliteit, een zeer concrete opdracht en een heldere kop en staart maken dat deze projecten mooi in te passen zijn in de reguliere werkzaamheden van onze trainees.

Wat waren belangrijke leerpunten naar aanleiding van de twee projecten die jullie tot nu toe hebben gedaan?
Ons eerste project ging om het indienen van een subsidieaanvraag. Het tweede voerden we uit voor Stichting Mijn Held. We hebben daar vooral van geleerd hoe belangrijk het is om regelmatig te evalueren. De projecten bieden bovendien de mogelijkheid om in een team met andere Young Colfielders samen te werken. Dit werken in een team is iets dat ze bij onze opdrachtgevers - in hun reguliere functies - bijna nooit doen. Impact Matters houdt er rekening mee dat Young Colfielders anders denken en van een nieuwe generatie zijn, en maakt een goede shifting qua opdrachten. Henriette weet goed in te schatten wat bij Young Colfield past.

Impact Matters brengt twee werelden bij elkaar en vervult daarin een begeleidende rol. Hoe hebben jullie dit tot nu toe ervaren?
Henriette hield het belang van onze trainees goed voor ogen. De ideële organisatie moet geholpen zijn, maar bij ons is het tegelijkertijd een leerschool voor onze trainees. Daar heeft Impact Matters ook oog voor. Regelmatig werd bij mij getoetst hoe bepaalde vragen zouden landen bij onze trainees, zodat we daarin eventueel kunnen bijsturen. Dat hebben wij als erg prettig ervaren.

Na de positieve ervaringen willen jullie vast blijven samenwerken. Staan er al nieuwe projecten op stapel?
Wij hebben al enkele vragen binnengekregen van ideële organisaties die op deze manier met ons zouden willen samenwerken. Omdat dit niet onze core business is, hebben we deze vragen doorgezet naar Impact Matters. Het zou best kunnen dat deze of andere vraagstukken weer terug komen bij ons. Wij zouden de samenwerking met Impact Matters graag op een structurele manier inpassen. Daar zijn we op dit moment naar aan het kijken.

Zou je Impact Matters aanbevelen bij andere grote bedrijven?
Impact Matters is een heel waardevol initiatief en een absolute aanrader wanneer je als organisatie bij wil dragen aan maatschappelijke vraagstukken. Het past goed bij onze manier van werken. Een van de grote voordelen is, dat we complementaire en andersoortige opdrachten kunnen bieden aan onze trainees, waardoor ze te maken krijgen met zaken waar ze anders geen weet van zouden hebben. De samenwerking met Impact Matters maakt een unieke manier van bijdragen mogelijk.

Interview: Twan Zijlstra, september 2017

Merkpositionering en customer journey voor Arts & Voeding. Interview met Esther Tamboer

Met rijke werkervaring bij verschillende bedrijven heb je onlangs besloten een nieuwe stap te zetten. Kan je daar iets over vertellen?
Ik heb de afgelopen 15 jaar gewerkt in het bedrijfsleven, onder andere bij Unilever en Douwe Egberts. Ik kwam op een punt aan waarop ik iets anders wilde. Noem het zingeving, of in ieder geval een bepaalde maatschappelijke toegevoegde waarde. Dat is iets wat ik in het bedrijfsleven onvoldoende kon vinden.

Je hebt als professional meegedaan aan een project van Impact Matters, waarbij je jouw kennis en expertise hebt ingezet voor de Vereniging Arts en Voeding. Hoe is deze koppeling tot stand gekomen?
Ik ben gestopt bij Douwe Egberts en ben me als zelfstandige gaan oriënteren op de mogelijkheden. Ik heb sindsdien vrijwilligerswerk gedaan en met heel veel mensen gesproken. Een van die mensen was Henriette van Impact Matters. Door mijn interesse in de zorgsector en mijn affiniteit met voeding werd de link gelegd met de Vereniging Arts en Voeding.

Wat zie je als jouw grootste toegevoegde waarde voor de doelstellingen van deze vereniging?
De belangrijkste vraag ging over ledenwerving en ledenbehoud. Dat is natuurlijk ontzettend breed. Er kwam zoveel op de vereniging af dat het soms moeilijk te managen viel. Ik zag het vooral als mijn toegevoegde waarde om aan de hand van bepaalde methodes structuur aan te brengen. Dat heb ik bij mijn voormalige werkgevers ook altijd gedaan.

We zijn begonnen met de merkpositionering aan de hand van een positioneringsmodel. Daarbij kijk je naar wat je wel, maar ook naar wat je juist niet moet doen, om zo een sterk merk te bouwen. Ook hebben we gebruik gemaakt van de customer journey methode, waarbij we keken naar het pad dat huisartsen (de doelgroep) bewandelen. Zo konden we beter in kaart brengen hoe we deze groep het beste kunnen bereiken.

Het project is inmiddels afgerond. Wat heeft dit project jou zelf opgeleverd, en hoe heb je de rol van Impact Matters ervaren?
Voor mij was dit een mogelijkheid om een kijkje in de keuken te nemen van de zorgsector, hoe het daar reilt en zeilt. Ook voorziet het in een stuk maatschappelijke betrokkenheid waar ik naar op zoek was.

Gedurende het hele traject heb ik contact gehad met Henriette van Impact Matters. Zo konden we goed afstemmen of mijn aanpak en het verloop strookten met de verwachtingen. Dit waren altijd informele en leuke gesprekken, waarbij ook ruimte was om te sparren over toekomstige mogelijkheden en verbeterpunten voor Impact Matters zelf.

Zou je Impact Matters aanbevelen aan andere ideële organisaties?
Impact Matters is een mooi initiatief. Het geeft ideële organisaties de kans om expertise aan te trekken die ze zelf niet in huis hebben, en voor professionals uit het bedrijfsleven is het een mooie kans om hun kennis en ervaring eens ergens anders in te zetten, en zich op die manier te verbreden. Als het bedrijf waarvoor je werkt hier voldoende ruimte voor kan bieden, zou ik het anderen zeker aanraden om aan een project van Impact Matters deel te nemen.

Interview: Twan Zijlstra, augustus 2017

Vereniging Arts en Voeding krijgt ondersteuning bij ledenwerving. Interview met Iris de Vries

 

Je bent zelf huisarts. Wat heeft geleid tot de oprichting van deze vereniging?
Ik ben huisarts in opleiding, maar al enkele jaren actief in de praktijk. Ik heb de Vereniging Arts en Voeding samen met een collega opgericht omdat wij merkten dat de rol van voeding in de geneeskunde is onderbelicht. In zowel de basisopleiding als de vervolgopleidingen wordt er eigenlijk geen aandacht aan besteed, terwijl voeding een grote rol kan spelen in zowel het voorkomen als het genezen van bepaalde aandoeningen. De doelstelling van de vereniging is om het bewustzijn onder huisartsen omtrent de rol van voeding en levensstijl te vergroten. Dit moet ertoe leiden dat huisartsen hun patiënten beter van dienst kunnen zijn.

Het oprichten en besturen van een vereniging vraagt uiteraard om andere kennis en vaardigheden dan je werk als huisarts. Wat zie je zelf als je belangrijkste rol binnen de vereniging, en waar liepen jullie tegenaan?
Naast de inhoudelijke expertise die wij als artsen meebrengen, had ik ook enige bestuurservaring die ik hier kon inzetten. Gaandeweg word je daar beter in. Ook houd ik me bezig met de interne communicatie.
Met name de PR-kant miste we nog. Dat is niet onze achtergrond. We hadden een goed beeld van waar me met de vereniging heen wilden, maar we wisten niet precies hoe we dit het beste konden overbrengen. Dit is voor ons wel erg belangrijk, vooral met het oog op ledenwerving en ledenbehoud.

Impact Matters heeft de vereniging gekoppeld aan Esther Tamboer. Zij heeft een achtergrond bij Douwe Egberts, maar werkt tegenwoordig als zelfstandig consultant. Welke expertise bracht zij met zich mee?
Esther heeft ons geholpen op het gebied van externe communicatie, met als doel dat wij onze doelgroep op een optimale manier kunnen bereiken. We hebben samen gewerkt aan het verwoorden van onze merkessentie. Ook bracht ze bepaalde methodes in, zoals de zogenaamde customer journey. Daarbij kijk je door de ogen van je customers, in ons geval potentiële leden, en vorm je een beeld van hoe zij logischerwijs met ons in aanraking kunnen komen. Een voorbeeld daarvan is een belangrijk congres waar huisartsen samenkomen. Dat is een event waar wij wellicht aanwezig moeten zijn. Ook hielp ze ons om verschillende communicatie-uitingen, bijvoorbeeld de deelname aan een dergelijk event, concreet te maken.

De professionals die betrokken zijn bij projecten van Impact Matters, doen dit grotendeels op vrijwillige basis. Hoe hebben jullie, met het oog op dit vrijwillige karakter, de commitment van Esther ervaren binnen dit project?
Esther kwam zeer professioneel op ons over. Dat haar inzet bij ons grotendeels op vrijwillige basis plaatsvond, was voor ons niet merkbaar. Een van haar sterke punten is het vinden van de juiste balans tussen enerzijds sturen en anderzijds ruimte bieden voor eigen inbreng. Door de juiste vragen te stellen, zette ze ons aan het denken. Vervolgens konden we zelf de volgende stap zetten.

Hoe kijk je terug op de rol van Impact Matters?
Impact Matters heeft ons gekoppeld, en dat bleek een succesvolle match. De samenwerking met Esther verliep voorspoedig, waardoor actief bijsturen vanuit Impact Matters nauwelijks nodig was. Desondanks hield Henriette van Impact Matters een vinger aan de pols door gedurende het traject aan te sluiten bij overleg via Skype, en was zij voor ons bereikbaar wanneer nodig.

Zou je dit traject aanbevelen bij andere ideële organisaties?
Wij zouden Impact Matters zeker aanbevelen aan anderen; zeer toegankelijke diensten van goede professionals! Henriette voelt goed aan wat nodig en passend is.

(interview: Twan Zijlstra, augustus 2017)

Business case voor kinderpostzegels

Het eerste project van Impact Matters was voor Stichting Kinderpostzegels. Medewerkers van Microsoft, Tosti Creative en Young Colfield hebben plannen gemaakt voor het business model van de toekomst.

Jeroen den Tex directeur van stichting Kinderpostzegels: “ Ik ben positief verrast over de samenwerking met Impact Matters. Deze frisse blik van buiten is precies wat we bij onze stichting nodig hebben om toekomstbestendig te worden.”

Stef Hoeke van Microsoft en betrokken bij dit project: “ Ik was meteen enthousiast over de opdracht en vind de begeleiding vanuit Impact Matters erg prettig. Het geeft me veel voldoening om voor Impact Matters aan de slag te zijn.

Februari 2017

Link naar

Opdrachtenoverzicht
Bekijk alle opdrachten

Impact Matters voor wie?

ideële organisaties

goede doelen, sociale dienstverlening, milieu, educatie

professionals

met HBO+ niveau en minimaal 3 jaar werkervaring

partner bedrijven

medewerkers motiveren, verbinden en ontwikkelen

Impact Matters

de verbindende schakel