laluz redesign

 

Nieuws over projecten

Op deze pagina staat een selectie van de diverse projecten die via Impact Matters tot stand zijn gekomen.

Vereniging Arts en Voeding krijgt ondersteuning bij ledenwerving. Interview met Iris de Vries

 

Je bent zelf huisarts. Wat heeft geleid tot de oprichting van deze vereniging?
Ik ben huisarts in opleiding, maar al enkele jaren actief in de praktijk. Ik heb de Vereniging Arts en Voeding samen met een collega opgericht omdat wij merkten dat de rol van voeding in de geneeskunde is onderbelicht. In zowel de basisopleiding als de vervolgopleidingen wordt er eigenlijk geen aandacht aan besteed, terwijl voeding een grote rol kan spelen in zowel het voorkomen als het genezen van bepaalde aandoeningen. De doelstelling van de vereniging is om het bewustzijn onder huisartsen omtrent de rol van voeding en levensstijl te vergroten. Dit moet ertoe leiden dat huisartsen hun patiënten beter van dienst kunnen zijn.

Het oprichten en besturen van een vereniging vraagt uiteraard om andere kennis en vaardigheden dan je werk als huisarts. Wat zie je zelf als je belangrijkste rol binnen de vereniging, en waar liepen jullie tegenaan?
Naast de inhoudelijke expertise die wij als artsen meebrengen, had ik ook enige bestuurservaring die ik hier kon inzetten. Gaandeweg word je daar beter in. Ook houd ik me bezig met de interne communicatie.
Met name de PR-kant miste we nog. Dat is niet onze achtergrond. We hadden een goed beeld van waar me met de vereniging heen wilden, maar we wisten niet precies hoe we dit het beste konden overbrengen. Dit is voor ons wel erg belangrijk, vooral met het oog op ledenwerving en ledenbehoud.

Impact Matters heeft de vereniging gekoppeld aan Esther Tamboer. Zij heeft een achtergrond bij Douwe Egberts, maar werkt tegenwoordig als zelfstandig consultant. Welke expertise bracht zij met zich mee?
Esther heeft ons geholpen op het gebied van externe communicatie, met als doel dat wij onze doelgroep op een optimale manier kunnen bereiken. We hebben samen gewerkt aan het verwoorden van onze merkessentie. Ook bracht ze bepaalde methodes in, zoals de zogenaamde customer journey. Daarbij kijk je door de ogen van je customers, in ons geval potentiële leden, en vorm je een beeld van hoe zij logischerwijs met ons in aanraking kunnen komen. Een voorbeeld daarvan is een belangrijk congres waar huisartsen samenkomen. Dat is een event waar wij wellicht aanwezig moeten zijn. Ook hielp ze ons om verschillende communicatie-uitingen, bijvoorbeeld de deelname aan een dergelijk event, concreet te maken.

De professionals die betrokken zijn bij projecten van Impact Matters, doen dit grotendeels op vrijwillige basis. Hoe hebben jullie, met het oog op dit vrijwillige karakter, de commitment van Esther ervaren binnen dit project?
Esther kwam zeer professioneel op ons over. Dat haar inzet bij ons grotendeels op vrijwillige basis plaatsvond, was voor ons niet merkbaar. Een van haar sterke punten is het vinden van de juiste balans tussen enerzijds sturen en anderzijds ruimte bieden voor eigen inbreng. Door de juiste vragen te stellen, zette ze ons aan het denken. Vervolgens konden we zelf de volgende stap zetten.

Hoe kijk je terug op de rol van Impact Matters?
Impact Matters heeft ons gekoppeld, en dat bleek een succesvolle match. De samenwerking met Esther verliep voorspoedig, waardoor actief bijsturen vanuit Impact Matters nauwelijks nodig was. Desondanks hield Henriette van Impact Matters een vinger aan de pols door gedurende het traject aan te sluiten bij overleg via Skype, en was zij voor ons bereikbaar wanneer nodig.

Zou je dit traject aanbevelen bij andere ideële organisaties?
Wij zouden Impact Matters zeker aanbevelen aan anderen; zeer toegankelijke diensten van goede professionals! Henriette voelt goed aan wat nodig en passend is.

(interview: Twan Zijlstra, augustus 2017)

Business case voor kinderpostzegels

Het eerste project van Impact Matters was voor Stichting Kinderpostzegels. Medewerkers van Microsoft, Tosti Creative en Young Colfield hebben plannen gemaakt voor het business model van de toekomst.

Jeroen den Tex directeur van stichting Kinderpostzegels: “ Ik ben positief verrast over de samenwerking met Impact Matters. Deze frisse blik van buiten is precies wat we bij onze stichting nodig hebben om toekomstbestendig te worden.”

Stef Hoeke van Microsoft en betrokken bij dit project: “ Ik was meteen enthousiast over de opdracht en vind de begeleiding vanuit Impact Matters erg prettig. Het geeft me veel voldoening om voor Impact Matters aan de slag te zijn.

Link naar

Opdrachtenoverzicht
Bekijk alle opdrachten

Impact Matters voor wie?

ideële organisaties

goede doelen, sociale dienstverlening, milieu, educatie

professionals

met HBO+ niveau en minimaal 3 jaar werkervaring

partner bedrijven

medewerkers motiveren, verbinden en ontwikkelen

Impact Matters

de verbindende schakel